Una
de les majors preocupacions que tenim els docents és trobar
estratègies per aconseguir captar l'atenció dels nostres alumnes i
baixar la disrupció a l'aula quan els ensenyem algun contingut als
nostres alumnes.
I
dic ensenyem, perquè estableixo una distinció entre el que s'entén
per explicar i el que s'entén per ensenyar. Molts docents que
centren les seves classes més a explicar que en ensenyar són els
que sovint presenten més dificultats a l'hora de poder captar
l'atenció dels seus estudiants.
És
més, a vegades els culpem ells de no estar atents a les seves
explicacions quan en molts casos allò que expliquem o com ho
expliquem no revesteix el menor interès per a l'alumne, bé perquè
li sembla avorrit, bé perquè no li troba cap utilitat.
Però
hi ha ocasions en que ni tan sols ensenyant com millor sabem vam
aconseguir que ens prestin atenció. És per això que cal captar
l'atenció dels alumnes i amb això rebaixar les disruptividad a
l'aula.
Com
podem captar l'atenció dels nostres alumnes? Alguns
suggeriments, encara que no existeixen les receptes màgiques.
1.
Desplaçament i rotació. En moltes ocasions, quan ensenyem ens
col·loquem al davant d'ells a la part central i d'esquena a la
pissarra. Del que es tracta és de sense deixar de parlar, ens anirem
desplaçant cap al centre de l'aula i anirem donant voltes molt
lentament sobre el nostre cos a mesura que anem avançant.
A
poc a poc ens anirem desplaçant cap a la part oposada de la paret on
hi ha la pissarra i des d'allà seguirem ensenyant els nostres
continguts. Què aconseguim amb això? Els alumnes aviat s'adonaran
que de hem desaparegut del seu camp de visió. Això els pot causar
sorpresa i curiositat. I aquí hi ha la clau. El seu centre d'interès
que fins aquell moment era la conversa amb un altre company, es
desplaçarà cap a nosaltres, perquè haurem fet alguna cosa fora del
comú, però amb total normalitat i sense interrompre la nostra
sessió lectiva.
Quan
els alumnes es girin, el que haurem aconseguit no és només captar
la seva atenció, sinó que, en haver de girar-se per poder
localitzar-nos, deixaran de parlar automàticament amb el seu company
perquè a partir d'aquest moment tornarem a ser el centre d'interès
i de atenció.
Quan
l'alumne es gira per mirar-nos i escoltar-nos, deixarà
d'interessar-li el que li estigui explicant al seu company. A més
estarà en una posició poc natural que afavorirà que ens presti més
atenció.
2.
Aproximació i contacte. Un altre recurs per captar l'atenció de
determinats alumnes, consisteix en acostar-se al alumne que en aquest
moment està parlant o distorsionant la classe per algun motiu.
Igual
que el primer truc és molt important que ens acostem a aquest alumne
mentre estem ensenyant al grup, és a dir, sense interrompre la
sessió lectiva. Hem de mantenir el mateix to de veu i desplaçar-nos
d'una forma natural i calmada. Mentre parlem i caminem cap a aquest
alumne en concret, en cap moment fixarem la vista en ell.
Del
que es tracta és de no cridar l'atenció o interrompre el ritme del
que estiguem ensenyant. Quan estiguem al costat de l'alumne en
qüestió, el que farem serà seguir parlant amb total normalitat a
la resta de la classe, no li parlarem ni li direm res a l'alumne que
fins aquell moment estava distorsionant. Ens posarem al seu costat i,
mentre seguim parlant, li tocarem lleument l'espatlla o canell durant
uns segons i sense parlar-li ni mirar-lo.
En
aquest precís moment l'alumne en qüestió captarà el sentit del
missatge (o no; però cal intentar-ho) que li estem transmetent i
nosaltres no tindrem la necessitat d'interrompre allò que estiguem
ensenyant.
3.
Invasió subtil de l'espai. Un altre recurs per captar l'atenció
d'un alumne amb una conducta disruptiva és apropar-nos una altra
vegada cap a ell. Com en les altres dues ocasions del que es tracta
és d'apropar-nos d'una forma natural i sense deixar de parlar.
Ens
anirem acostant fins col·locar-nos al seu costat i en aquest moment
farem una cosa totalment imprevist: ens asseurem sobre del seu
pupitre. Es tracta d'una actuació invasiva, però que també resulta
molt efectiva per captar l'atenció dels nostres alumnes i disminuir
la conducta disruptiva.
És
molt important que ens mantinguem sobre del pupitre de l'alumne
durant uns minuts i seguim parlant i donant la classe de la forma més
natural possible. Del que es tracta novament és de no interrompre la
sessió lectiva.
No
cal dir-li res, no hi ha necessitat de dirigir-li la paraula.
Simplement l'alumne entendrà que la seva conducta no és l'adequada,
li haurem causat certa sorpresa i entendrà el missatge no verbal que
li estem enviant a ell ia la resta de la classe.
No hay comentarios:
Publicar un comentario