1.
Exemplaritat. els docents ensenyem i transmetem coneixements,
però també eduquem amb l'exemple. Si no som capaços d'arribar
puntuals a les nostres sessions, difícilment podrem exigir als
nostres alumnes que siguin puntuals ells també.
2.
Menor conflictivitat. De tots és sabut que ser puntual a
l'hora d'arribar a l'aula on impartiràs la teva sessió lectiva és
fonamental, perquè entre sessió i sessió és on es produeixen la
gran majoria de conflictes entre alumnes. Si aconseguim arribar el
més puntuals possible, evitarem conflictes que en res beneficien al
bon desenvolupament d'una sessió lectiva, ja que en moltes ocasions
hem de gestionar nosaltres mateixos uns conflictes en què no hem
estat present. La mateixa gestió d'aquest conflicte comportarà a
perdre un temps en què no serem productius a l'aula.
3.
Seguretat. Si som capaços d'arribar a temps a les nostres
classes, serà perquè ens haurem organitzat correctament. Què vull
dir amb això? Com més i millor planifiquem la nostra jornada
laboral, millor serà el rendiment que li traguem i més puntuals
podrem ser a l'hora d'arribar a les nostres classes. La poca
preparació o precipitació fa que contínuament ens oblidem el
nostre material i hàgim de tornar als departaments, sales de
professors ... Aquesta manca de planificació al final redunda
negativament en el grup perquè es perd un temps en el qual no som
productius i el grup no té de professor, amb el risc que suposa que
puguin produir-se conflictes dins de l'aula.
4.
Respecte. D'alguna manera, l'alumne percep en la nostra
puntualitat valors com el de la responsabilitat i l'organització.
Aquells docents que solen tenir problemes de relació amb un grup
solen tendir a arribar més tard a classe del que és habitual. Això
és un error que cal evitar perquè en certa manera és percebut pels
alumnes d'aquest grup com una debilitat que pot tornar-se en contra
del professor en qüestió.
5.
Productivitat. Un cop vaig sentir dir a un company que si
arribaves cinc minuts tard a totes les sessions lectives, al final de
la setmana t'havies estalviat unes dues classes lectives. Referent a
aquesta picaresca he de dir que aquestes sessions no s'estalvien,
sinó que es perden. Una sessió lectiva es divideix en tres
segments: professor, alumne i temps mort. En el nostre cas hem
d'intentar que el temps mort d'una classe, és a dir, el temps en el
qual ni el professor ni l'alumne són productius, no superi el 10%.
El temps mort d'una sessió lectiva no ha de portar-li la nostra
falta de puntualitat.
Consells
pràctics per a ser puntual.
Són
moltes les actuacions que podem dur a terme els docents per ser
puntuals.
Procura
arribar al centre cinc o deu minuts abans de començar la teva
primera sessió. Aquest temps et servirà per saludar als teus
companys, situar-te en el centre, agafar i revisar el material
pertinent, anar al bany, visualitzar el que duràs a terme durant la
teva jornada laboral ...
Intenta
portar a la cartera de professor tot el que necessitaràs per a les
classes d'aquest dia. Si portem tot el que necessitem sobre, evitarem
anar cada vegada al departament o a la sala de professors. Aquest és
un temps que perdem que ens pot permetre ser més puntuals.
Evita
anar al bany, beure o menjar un cop ha sonat el timbre d'inici o de
canvi d'hora. Hi ha professors que tenen per costum posar-se a fer
diverses accions en el moment en què sona el timbre. Cal evitar-ho
en la mesura del possible. La jornada laboral d'un docent té moments
en què es poden dur a terme aquestes accions.
Finalitza
les reunions cinc minuts abans que sone el timbre. Durant la setmana
solem tenir diverses reunions, bé amb els membres del departament,
tutors, membres d'una coordinació. Cal ser previsors i acabar uns
minuts abans per arribar puntuals a la nostra següent sessió
lectiva.
Programa
correctament el final d'una sessió lectiva. No cal esperar que soni
la sirena per acabar de cop amb la classe. Aquesta actuació ha de
fer-uns minuts abans. Ho dic perquè molts docents en aquests minuts
aprofiten per donar deures que els alumnes apunten a l'agenda, tancar
ordinadors, projectors o pissarres digitals, ordenar les taules
després d'una sessió en grup, recollir llibres o diccionaris. Com
millor calculem el final de la sessió lectiva, més puntuals serem a
l'hora d'arribar a la següent sessió.
Com
veieu, moltes són els avantatges i beneficis que ens aporta ser
puntuals a l'aula. Hem de pensar que la puntualitat augmenta la
productivitat dels nostres alumnes, redueix la conflictivitat i ens
permet guanyar en confiança i seguretat. Reconec que no sempre és
fàcil donades les característiques del centre, però crec que és
un aspecte que com més tinguem en compte, més valor aportarà a la
nostra tasca docent.
No hay comentarios:
Publicar un comentario