La coeducació és el braç pedagògic del feminisme. No és una doctrina, sinó una estratègia per a l'emancipació, perquè prevé i combat el dany causat per la discriminació sexista. El feminisme és un compromís moral amb la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre els sexes. La tradició del pensament crític i l'acció política feministes es basen en quatre grans vectors didàctics:
1.
Reconèixer el protagonisme cultural i històric de les dones.
Enaltir el valor de la igualtat com a garant de la pau, el
desenvolupament i el benestar. Mitjançant l'anàlisi dels moviments
i canvis socials que han permès aconseguir una democràcia incloent
i real. Amb especial atenció al feminisme: del sufragisme al
Ciberfeminisme. I estudiant la biografia de les seues rellevants i
referents protagonistes.
2.
Combatre els prejudicis i estereotips de gènere.
Els models d'identitat binaris, tradicionals, hegemònics i
heteronormatius quan actuen com a elements d'opressió i impedeixen
el lliure sentiment i expressió de la diversitat afectiva, sexual i
familiar. També quan condicionen els projectes de vida, les
vocacions i els itineraris d'estudi i professió. Podem fer-ho amb la
revisió de l'imaginari, el llenguatge, els contes, les imatges, la
publicitat, jocs i joguets; per exemple.
3.
Impulsar l'autonomia personal, l'ètica de la cura i la
corresponsabilitat. La
solidaritat ha d'imperar per sobre de la competència i el consum. La
conciliació de la vida personal, familiar i laboral és necessària
si desitgem una qualitat de vida acceptable i sostenible per a la
majoria. Això exigeix aprendre i participar en les tasques
domèstiques i en l'atenció a les persones dependents.
4.
Identificar i rebutjar les violències masclistes.
El masclisme i l'homofòbia són els instruments de coerció que
sustenten el poder patriarcal. En el món queden encara pràctiques
repugnants: de l'avortament selectiu a la mutilació genital passant
per la prostitució, el matrimoni o l'embaràs forçat. A Espanya,
combatre la violència de gènere exigeix la revisió de l'arquetip
romàntic, negar la dependència, el xantatge emocional i
l'assetjament moral. Així com rebutjar les actituds de possessió,
dominació i control en l'adolescència. Estimar ha de ser un
exercici de llibertat.
«COEDUCACIÓ:
DIDÀCTICA DE LA IGUALTAT DE GÈNERE» Juan Lillo Simón
No hay comentarios:
Publicar un comentario