Vivim en un país democràtic que basa la seua convivència en el principi d'igualtat formal. Persisteixen, però, discriminacions i dependències heretades del passat. La violència, alienació, marginació i pobresa segueixen afectant més les dones i les xiquetes. La llei, encara que necessària, no és suficient per a instaurar la igualtat efectiva.
Necessitem
voluntat, compromís i recursos específics per a aconseguir benestar
per a la majoria. La discriminació sexista ens situa en la dominació
o en la submissió. Mitjançant normes, costums i valors, venuts com
a tradició inamovible, el patriarcat ha regit la vida de les
persones i els pobles sense admetre contestació. Es presenta com a
llei o revelació contra la qual no es pot conspirar sense risc de
càstig.
Amb
tot, el control de la natalitat i l'accés de les dones a l'educació,
a l'ocupació i al món de la responsabilitat i la decisió pública
són clars indicadors de desenvolupament i prosperitat. Un poble
d'aspiracions justes no pot menyscabar els drets i deures de la
meitat de la ciutadania. Per tant, l'herència patriarcal és un
obstacle per al progrés i la modernitat. Enemiga tant de dones com
d'homes, és una manera retrògrada i immoral de concebre la societat
i les relacions personals.
Treballar
per la Igualtat real: La igualtat és un concepte formal que transmet
la possibilitat de substituir uns elements per uns altres sense
alterar la naturalesa del conjunt. Quan es refereix a persones, la
igualtat implica considerar-les de la mateixa manera, al marge de les
diferències individuals. La igualtat és un concepte filosòfic que
posseeix valor de referència. La teoria crítica feminista proposa
altres objectius operatius:
EQUIVALÈNCIA:
igual valor i prestigi per a dones i homes.
EQUIPOTÈNCIA:
mateixa capacitat per actuar i competir.
EQUIFONIA:
mateixa força i prestigi en la veu i en l'opinió.
PARITAT:
igual presència en àmbits de poder i de decisió.
Aquests
objectius, tot i que semblen molt nobles i desitjables, no es
decantaran ni ocorreran per si mateixos, per art de màgia o
messianisme polític. Enfront de la inacció, prevaldran els
privilegis patriarcals. Les persones en posició d'avantatge no
cediran graciosament davant els oprimits. La lluita per la dignitat i
els drets és necessària, imprescindible.
En
primer lloc, pertoca l'anàlisi de la realitat: observar, explicar i
analitzar sense hipòtesis antecedents. Descobrir aquells àmbits de
convivència, ja siguen socials, polítics, econòmics, o culturals i
educatius, on persisteixen el dany i el dolor provocats per la
discriminació sexista. I després, programar, executar i avaluar
mesures correctores.
Acció
positiva - afirmativa: És el terme que utilitzem per nomenar les
propostes d'acció orientades a identificar les pràctiques
discriminatòries per així substituir-les per unes altres que
contribueixen a la igualtat real. És a dir, promouen la dignitat,
l'exercici efectiu de drets i deures, la igualtat en el tracte i les
oportunitats.
Empoderament:
És el nom que reben les mesures d'acció positiva - afirmativa que
també serveixen per reforçar la seguretat, la capacitació o la
iniciativa de col·lectius especialment desafavorits.
Cap
assoliment a favor de la igualtat és definitiu. Sempre és possible
que es produïsca una reacció. Durant els cicles de crisi econòmica,
acumulació i palanquejament de capital pateixen més els que menys
tenen. Oblidem amb freqüència que les retallades i privatitzacions
perjudiquen més als més febles: les dones, la infància i les
persones dependents.
Hui
en dia, també l'escola està immersa en un procés de reacció
ideològica i estructural que l'allunya d'aquests compromisos
centrals. Si manté en peus la seua vocació emancipadora, però, és
només gràcies a l'oposició conscient i l'esforç diari de la
majoria del col·lectiu docent.
No hay comentarios:
Publicar un comentario