El Departament d'Orientació està compost per dues Professores-Orientadores pertanyent al cos de professors d'ensenyament secundari, de l'especialitat d'orientació acadèmica, Gemma i Ana, dues professores de Pedagogia Terapèutica, Rosa i Trini, que atenen a l'alumnat que rep suport escolar, a l'alumnat de l'aula específica i l'aula CiL, una professora d'audició i llenguatge, Núria i estem a l'espera d'un educador/a.
Estan adscrits al Departament d'Orientació:
• Els Professors Tutors.
• El professorat que imparteix els Àmbits Sociolingüístic i Científic-Tecnològic del programa de Diversificació Curricular.
• El Professorat Tècnic de formació professional que tingui assignada la impartició de les àrees d'iniciació professional específica i de formació i orientació laboral als Programes de Qualificació Professional Inicial.
L'orientació és un element inherent a la pròpia educació, i per tant, integrant de la proposta curricular, entesa aquesta com l'oferta educativa dirigida a tots els aspectes de l'aprenentatge i desenvolupament de l'alumnat. L'orientació ha d'estar integrada en el currículum i ha de ser entesa en una doble dimensió, com a orientació contínua en el procés d'aprenentatge i com a orientació vocacional i professional, que serveixi a l'alumnat d'ajuda per prendre una adequada decisió a l'hora de triar els seus estudis i una professió futura.
El Pla d'Orientació i Acció Tutorial, és el document que recull les tasques d'orientació educativa, psicopedagògica i professional del Departament d'Orientació.
Els objectius que plantem respecte a les famílies són els següents:
• Fomentar la participació en la dinàmica del Centre i el procés d'ensenyament-aprenentatge dels seus fills i filles.
• Proporcionar informació rellevant sobre el procés educatiu dels seus fills i filles, principalment referent a la presa de decisions vocacionals.
• Assessorar en aquells casos en què es presentin dificultats d'integració, adaptació i/o aprenentatge.
El Departament d'Orientació organitza la seva activitat entorn de tres eixos d'actuació:
• Pla d'Acció Tutorial; La finalitat general que persegueix és la personalització de l'educació i la contribució al desenvolupament dels objectius establerts en cada etapa educativa, així com l'atenció de les diferents individualitats per oferir una resposta educativa adaptada a les capacitats, interessos i motivacions de l'alumnat. Així es treballaran aspectes tals com a hàbits d'estudi, tècniques de treball intel·lectual, prevenció i reducció del consum d'alcohol, tabac i drogues, educació afectiu-sexual, etc.
• Pla d'Orientació Acadèmica i Professional; Es considera l'orientació com a element inherent a l'educació. Cal afegir que les especials característiques corresponents a l'etapa d'Educació Secundària fan necessària la incardinació de l'orientació com un element inherent a la funció educativa. Entre aquestes característiques podem destacar les següents: el major grau de opcionalitat que presenta el nou currículum de l'ESO en els últims anys, la necessitat de donar resposta a la diversitat de capacitats, interessos i motivacions de l'alumnat; la preparació per a la incorporació a la vida activa o per accedir a un cicle formatiu o al batxillerat i la necessitat de contribuir a l'assoliment dels objectius generals de l'etapa. Per donar resposta a totes aquestes demandes es realitzarà, des del Departament d'Orientació, l'elaboració del Pla d'Orientació
Acadèmica i Professional, on s'inclouen activitats d'orientació acadèmic-professional, així com d'orientació vocacional per a la inserció laboral.
• Pla d'atenció a la diversitat; Inclou entre altres aspectes, el treball amb alumnes de necessitats educatives específiques. Es distingeixen quatre categories dins d'aquesta alumnat:
1º.- Alumnat de compensació educativa.
2º.- Alumnat estranger.
3º.- Alumnat amb sobredotació intel·lectual.
4º.- Alumnat amb necessitats educatives especials: poden deure's a discapacitat física, psíquica o sensorial.
Les funcions del Pla d'Orientació i Acció Tutorial són:
• Planificar el procés d'ensenyament aprenentatge que es desenvolupi a l'aula.
• Assegurar la coherència entre les intencions educatives del centre i la pràctica docent.
• Proporcionar elements per a l'anàlisi, la revisió i l'avaluació del Projecte Curricular d'Etapa.
• Promoure la reflexió sobre la pròpia pràctica docent. Així cada Departament didàctic i cada professor i professora s'enfronta a les seves tasques d'una manera reflexiva, revisant i avaluant els resultats.
• Atendre a la diversitat d'interessos, motivacions i característiques de l'alumnat. El pla d'actuació és el referent més proper a l'hora d'adoptar mesures d'adaptació curricular per a un alumne o alumna determinat.
• Facilitar la progressiva implicació de l'alumnat en el seu propi procés d'aprenentatge, ja que els permet conèixer per endavant què van a aprendre i para què. Com pot ajudar en la tasca conjunta d'educar als seus fills i filles?
Des d'aquí uns consells que ens semblen útils:
Interès pels estudis dels seus fills; preguntar-los com els va al centre, per les coses que aprenen, el seu comportament, etc.
Mantenir un contacte amb el centre; amb els professors, amb els tutors, orientadora, equip educatiu. La comunicació entre nosaltres és fonamental.
Fomentar el respecte cap als adults, companys, cap a les normes, etc.
Col·laborar en el foment d'hàbits d'estudi: dosant la televisió, realitzant un seguiment i supervisió dels estudis, ajudant-los al fet que es planifiquin, ensenyant-los al fet que facin un bon ús del temps lliure, etc.
_________________________________
El Departamento de Orientación está compuesto por dos Profesoras-Orientadoras perteneciente al cuerpo de profesores de enseñanza secundaria, de la especialidad de orientación académica, Gemma y Ana, dos profesoras de Pedagogía Terapéutica, Rosa y Trini, que atienden al alumnado que recibe apoyo escolar, al alumnado del aula específica y el aula CYL, una profesora de audición y lenguaje, Nuria y estamos a la espera de un educador/a.
Están adscritos al Departamento de Orientación:
• Los Profesores Tutores.
• El profesorado que imparte los Ámbitos Sociolingüístico y CientíficoTecnológico del programa de Diversificación Curricular.
• El Profesorado Técnico de formación profesional que tenga asignada la impartición de las áreas de iniciación profesional específica y de formación y orientación laboral en los Programas de Cualificación Profesional Inicial.
La orientación es un elemento inherente a la propia educación, y por tanto, integrante de la propuesta curricular, entendida ésta como la oferta educativa dirigida a todos los aspectos del aprendizaje y esarrollo del alumnado. La orientación ha de estar integrada en el currículum y ha de ser entendida en una doble dimensión, como orientación continua en el proceso de aprendizaje y como orientación vocacional yprofesional, que sirva al alumnado de ayuda para tomar una adecuada decisión a la hora de elegir sus estudios y una profesión futura.
El Plan de Orientación y Acción Tutorial, es el documento que recoge las tareas de orientación educativa, psicopedagógica y profesional del Departamento de Orientación.
Los objetivos que plantamos respecto a las familias son los siguientes:
• Fomentar la participación en la dinámica del Centro y el proceso de enseñanza-aprendizaje de sus hijos e hijas.
• Proporcionar información relevante sobre el proceso educativo de sus hijos e hijas, principalmente en lo referente a la toma de decisiones vocacionales.
• Asesorar en aquellos casos en que se presenten dificultades de integración, adaptación y/o aprendizaje.
El Departamento de Orientación organiza su actividad en torno a tres ejes de actuación:
• Plan de Acción Tutorial; La finalidad general que persigue es la personalización de la educación y la contribución al desarrollo de los objetivos establecidos en cada etapa educativa, así como la atención de las diferentes individualidades para ofrecer una respuesta educativa adaptada a las capacidades, intereses y motivaciones del alumnado. Así se trabajarán aspectos tales como hábitos de estudio, técnicas de trabajo intelectual, prevención y reducción del consumo de alcohol, tabaco y drogas, educación afectivo-sexual, etc.
• Plan de Orientación Académica y Profesional; Se considera la orientación como elemento inherente a la educación. Hay que añadir que las especiales características correspondientes a la etapa de Educación Secundaria hacen necesaria la incardinación de la orientación como un elemento inherente a la función educativa. Entre esas características podemos destacar las siguientes: el mayor grado de opcionalidad que presenta el nuevo currículo de la ESO en los últimos años, la necesidad de dar respuesta a la diversidad de capacidades, intereses y motivaciones del alumnado; la preparación para la incorporación a la vida activa o para acceder a un ciclo formativo o al bachillerato y la necesidad de contribuir al logro de los objetivos generales de la etapa. Para dar respuesta a todas estas demandas se realizará, desde el Departamento de Orientación, la elaboración del Plan de Orientación
Académica y Profesional, donde se incluyen actividades de orientación académico-profesional, así como de orientación vocacional para la inserción laboral.
• Plan de Atención a la diversidad; Incluye entre otros aspectos, el trabajo con alumnos de necesidades educativas específicas. Se distinguen cuatro categorías dentro de esta alumnado:
1º.- Alumnado de compensación educativa.
2º.- Alumnado extranjero.
3º.- Alumnado con sobredotación intelectual.
4º.- Alumnado con necesidades educativas especiales: pueden deberse a discapacidad física, psíquica o sensorial.
Las funciones del Plan de Orientación y Acción Tutorial son:
• Planificar el proceso de enseñanza aprendizaje que se desarrolle en el aula.
• Asegurar la coherencia entre las intenciones educativas del centro y la práctica docente.
• Proporcionar elementos para el análisis, la revisión y la evaluación del Proyecto Curricular de Etapa.
• Promover la reflexión sobre la propia práctica docente. Así cada Departamento didáctico y cada profesor y profesora se enfrenta a sus tareas de una manera reflexiva, revisando y evaluando los resultados.
• Atender a la diversidad de intereses, motivaciones y características del alumnado. El plan de actuación es el referente más próximo a la hora de adoptar medidas de adaptación curricular para un alumno o alumna determinado.
• Facilitar la progresiva implicación del alumnado en su propio proceso de aprendizaje, ya que les permite conocer de antemano qué van a aprender y para qué. ¿Cómo puede ayudar en la tarea conjunta de educar a sus hijos e hijas?
Desde aquí unos consejos que nos parecen útiles:
Interés por los estudios de sus hijos; preguntarles cómo les va en el centro, por las cosas que aprenden, su comportamiento, etc.
Mantener un contacto con el centro; con los profesores, con los tutores, orientadora, equipo educativo. La comunicación entre nosotros es fundamental.
Fomentar el respeto hacia los adultos, compañeros, hacia las normas, etc.
Colaborar en el fomento de hábitos de estudio: dosificando la televisión, realizando un seguimiento y supervisión de los estudios, ayudándoles a que se planifiquen, enseñándoles a que hagan un buen uso del tiempo libre, etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario